zaterdag 30 april 2011

Beentechniek zwemmen

Het feit dat ik de laatste weken nog enkele kilo's ben kwijtgespeeld, heeft een ongelofelijk positief effect op mijn lopen en fietsen. Vooral het lopen is spectaculair verbeterd. Ik heb echter ook een eerste nadeel ontdekt: mijn drijfvermogen in het water. De paar kilo'tjes vet deden me beter in het water liggen en nu ben ik volledig aangewezen op mijn techniek. Qua armen ben ik zeer tevreden met de huidige status, lettende op het feit dat ik moet oppassen voor mijn rechterschouder. De benen echter zitten nog volledig fout heb ik gemerkt. Ik kan wel snelheid ontwikkelen met mijn benen maar maak veel te veel gebruik van mijn onderbenen ipv de benen als geheel in te zetten. Hierdoor komt er eigenlijk geen kracht uit de benen maar vooral veel soepele kicks van de onderbenen, die eigenlijk te veel energie verbruiken. Ook het overgaan naar echte 2-takt of 6-takt is zo onmogelijk. Ik kan geen echt ritme ontwikkelen. In de training heb ik echt last om tijdens langere afstanden de snelheid van mijn baangenoten aan te houden, terwijl met vliezen en/of pullbuoy ik iedereen vlotjes uit de benen kan zwemmen. Dat biedt nog veel perspectieven voor verbetering.

Volgende week is het de eerste wedstrijd en door het gebruik van de wetsuit, ga ik relatief goed uit de voeten kunnen, en zeker betere tijden zwemmen dan vorig seizoen. Ik ga echter wel van de 5-6 dagen relatieve rust gebruik maken om enkele keren de beentechniek met plank en vliezen te ontdekken. Op zich snap ik de beweging wel en heb ik video's en prentjes genoeg gezien maar die klik moet je toch eens proefondervindelijk voelen. En door gewoon te zwemmen kan je niet genoeg op de benen alleen letten. 

Wordt vervolgd ... alle extra tips welkom. De BrTC trainers hebben al meermaals met recht en rede gezegd dat ik te hoog uit het water kom door mijn korte kicks, maar ik heb er nooit individueel genoeg tijd aan besteed om er iets aan te proberen doen, vooral omdat je weet dat de armen voor de meette stuwing zorgen en er daar nog heel veel werk aan was. En de hardwerkende Vlaming heeft ook geen tijd om alles tegelijk aan te pakken ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten