woensdag 18 januari 2012

Schoenplaatjes ... en het tijdig vervangen ervan

Daar mijn rechtervoet een klein beetje scheef staat wegens een fout in mijn anatomische constructie, is het belang van het juist afstellen van mijn schoenplaatjes heel belangrijk. Vroeger toen ik nog met SPD pedalen (mountain bike) reed had ik nooit problemen maar vorig jaar schakelde ik over op SPD-SL omdat ik toch vond dat je hier meer kracht mee kon overbrengen. Bovendien hebben triatlonschoenen geen SPD 'aansluiting'. Nadeel aan SPD-SL en vooral de grootte van het plaatje is wel dat je iets minder speling hebt met je voet tov je trapper waardoor je been 'vaster' zit. En ik heb ook gemerkt dat SPD-SL sneller verslijt dan SPD, vooral door gewoon met de schoenen te stappen.

Vorige week kwam ik even in de problemen door mijn versleten schoenplaatjes. Ik had 2 dagen achter elkaar een fietstochtje gedaan en de dag nadien begon mijn rechterbeen en vooral de pees tussen mijn gewrichten gemeen te 'trekken'. Ik dacht dat ik het er wel zou uitlopen op de maandagtraining maar in de plaats daarvan liep ik een kleine verrekking in mijn bil. Gelukkig associeerde ik het probleem onmiddellijk met de fietstochtjes en besloot ik mijn schoenplaatjes eens goed te bekijken. Door extreme slijtage had mijn voet blijkbaar niet in de natuurlijke positie gezeten.

Ik had nog een paar SPD-SL plaatjes liggen van het type met de meeste speling, en heb dan de oude vervangen, en uiteraard de hoek van mijn rechtervoet in rekening gebracht. Ik heb de komende 3 dagen wel niet meer gelopen en ook miste ik kracht wegens die verrekking tijdens fietsen en zwemmen. Gelukkig verliep mijn eerste herstelloopje zaterdag terug goed en ook de 80km op de fiets met korte versnellingen heeft me geen zorgen meer bezorgd achteraf. De stevige sprinttraining mandagavond liep ook terug pijnloos dus ik kan terug gerust zijn.

Om maar te zeggen dat blessures soms in een klein hoekje schuilen en dat tijdig controleren en vervangen van het materiaal zeer belangrijk is.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten