donderdag 28 juni 2012

Zeezwemmen in Nederland - een aanrader

Kilian stelde begin deze week voor om deel te nemen aan de zeezwemtocht tussen Kattendijke en Wemeldinge, een 3.8km lange tocht door de Oosterschelde die eigenlijk fungeert als opwarmer voor de reeks van wedstrijden langs de Noordzeekust in Augustus (www.zwemmenlangswalcheren.nl).

Voor mij klonk dit ideaal ter voorbereiding op volgend jaar en als extra duurtraining. 

Patrick voerde ons tot aan de start, niks meer dan een tafel en toi-toi langs de kust waar enkele auto's stonden geparkeerd. We schreven ons in en trokken onze wetsuit aan om omstreeks 19u met een dikke 50tal mensen het water te betreden. Boeien of herkenningspunten lagen er niet echt, en we moesten ons fixeren op enkele bootjes die langs het parcours lagen. Na een dikke 3.5 km lag er een grote politieboot waar we moesten keren richting strand/finish.  Het was aanbevolen om diep genoeg in het water te zwemmen waar de stroming echt goed zat ipv nabij de kust.

De eerste paar minuten zag ik nog enkele andere oranje badmutsen zwemmen maar daarna was het alsof ik alleen in de zee lag. Heel af en toe dook er eens een andere zwemmer op, maar oriënteren kon ik eigenlijk alleen maar op de kust en de begeleidende kayaks die her en der opdoken. Makkelijk was het zeker niet en ik was constant in twijfel of ik wel op de goede plaats lag te zwemmen. Naarmate de tijd vorderde, voelde het wel comfortabeler aan.

Onderweg lagen er een paar 'concurrenten' stil wegens defecte bril of krampen terwijl ik naar mijn gevoel deftig bleef peddelen. De verbazing was dan ook groot toen ik reeds aan de boot arriveerde die me richting strand stuurde. Ik dacht dat ik nog zeker 20 minuten voor de boeg had.

Op het strand stonden talrijke supporters en schreef de organisatie onze tijd en nummer op. Uiteindelijk had ik blijkbaar 53 minuten en 7 seconden gezwommen, goed voor een 32e plaats, een kleine 10 minuten achter Kilian (6e). We kregen nog een kopje soep en een mooie handdoek.

Ik heb me eigenlijk geweldig geamuseerd. Voor 7.5 euro een kleinschalig maar prima georganiseerde zwemtocht, inclusief een soepje en een handdoek, de uitslag onmiddellijk online en een prima sfeer. Het gevoel na de finish was ook super. Ik was helemaal niet diep gegaan aangezien het de eerste keer was dat ik deze afstand zwom in zeewater en ik niks wou forceren, nog recupererend van de halve triatlon van zondag. Dankzij de goede stroming had ik dan ook wel een prima tijd en weer wat extra vertrouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten