zondag 14 april 2013

Fietsweekend met hindernissen

Eindelijk werd er eens mooi weer voorspeld en ik besloot 5 weken voor D-day een stevig fietsweekendje in te richten. Vorige week waren mijn 'wedstrijdwielen' voor Lanzarote aangekomen en Kilian, Vanessa en Harald hadden op de stage mooi mijn cassette schoon gemaakt en overgezet op de nieuwe wielen.

Zaterdag vertrok ik omstreeks 10u. Ik had bij Kilian afgesproken om eventueel mijn versnellingen nog bij te stellen (wat niet nodig bleek), en aldaar gingen Steve en Peter me gezelschap houden tijdens een eerste lus langs de Oesterdam. Op het stuk vals plat in Calfven ging het echter mis. Een onopvallende bult in het fietspad lanceerde Steve met fiets en al, eerst door de lucht en dan ter land. Gelukkig waren we nog niet in de buurt van de zee ... Een paar vriendelijke voorbijgangers stuurden ons naar een EHBO-post waar de verwondingen op Steve zijn arm reeds een beetje konden verzorgd worden. Na deze onvoorziene stop reden we richting Oesterdam waar Steve toch besloot terug te keren. De klap was toch hard geweest en hij begon overal pijn te krijgen. 

Ondertussen had Peter een minuutje of 2 voorsprong genomen en ging ik even de grens van de extensieve en intensieve zone opzoeken om hem in te halen op de Oesterdam. Het eerste deel was echter wind in de rug en ik naderde amper op brommerke Peter. 'Gelukkig' blies de wind in het gezicht na een 5-6tal kilometer en haalde ik Peter nog in. Op het einde van de Oesterdam draaiden we terug om samen via Zandvliet terug naar Kapellen te rijden. Peter keerde zo na de eerste 100km huiswaarts en ik begon alleen aan deel 2. Even de drinkbussen vervangen bij Kilian en dan richting Brasschaat - Schoten en Albertkanaal. Aan de omleiding in Viersel haalde ik een sympathieke Limburger in met wie ik tot in Grobbendonk fietste en een babbeltje sloeg. De man had vorig jaar blijkbaar 2 dagen in de kliniek gelegen na de triatlon van Brugge wegens een longembolie door bacteriƫn in het 'zuivere Brugse water'. Wegblijven dus daar ... In Grobbendonk keerde ik terug naar Viersel om via het Netekanaal naar Lier te rijden. Ik moet zeggen na 150km deed die wind op kop daar serieus pijn. Uiteindelijk ben ik nog even bij Ronny gestopt in Duffel en tegen sluitingsuur naar de winkel in Kontich afgezakt om samen met Vanessa naar huis te rijden. Op de teller stonden uiteindelijk 180km, tegen 28km/u gemiddeld en een hartslag in lange duur.

Zondag meldde ik me aan bij groep 3 voor de clubtraining en opnieuw een 100tal kilometers. De opkomst van de training was massaal maar blijkbaar was er maar 1 kandidaat om met groep 3 met me mee te rijden, waarvoor dank Nicholas. Opnieuw naar de Oesterdam en deze keer langs Tholen en Essen terug. Ik moet toegeven dat de beentjes niet meer waren wat ze moesten zijn, en de laatste 20km ben ik dan ook enkele keren in Nicholas zijn wiel gekropen. Na een dikke 4 uur arriveerde ik terug thuis met 120km in de pijne benen maar opnieuw een prima hartslag. 

Dit weekend was uiteindelijk uiterst geslaagd. Twee dagen stevig gereden met de TT-fiets in Lanzarote-configuratie en goed kilometers gemaakt in de goede hartslagzone. De volgende 2 weken train ik nog stevig door met onder andere volgend weekend een duurloop van 30-32km en het weekend erna nog graag wat klimkilometers in de Ardennen. Het einde komt in zicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten