maandag 19 juni 2017

Experiment: 2 volledige triatlons op 6 weken tijd

Een jaar zonder IRONMAN Lanzarote zou een bepaalde leegte hebben achtergelaten, en dus besloot ik met oudjaar alsnog in te schrijven voor mijn 4e editie. Dit had natuurlijk als consequentie dat de IRONMAN van Klagenfurt al spoedig zou volgen, exact 6 weken en 1 dag na Lanzarote. Op zich dus een goed experiment om eens te zien hoe ik kan omgaan met 2 volledige triatlons op 6 weken ipv op pakweg 4 maand tijd.

Fysiek betekent enkele maanden tussen twee wedstrijden veel tijd om te recupereren en opnieuw op te bouwen. Mentaal bleek het voor mij echter steeds veel lastiger gezien de 'dode periode' na de eerste wedstrijd, en de noodzaak om echt van bijna nul te gaan heropbouwen, voor de 2e keer op een jaar. De korte tijdspanne tussen de 2 wedstrijden is mentaal voor mij momenteel een groot voordeel. De motivatie is nog steeds aanwezig na de geslaagde Lanzarote, en ik kan nog teren op mijn fysieke paraatheid.  De vraag gaat zijn hoe het lichaam zich gaat gedragen na 6-7-8 uur wedstrijd.

Na Lanzarote heb ik 2 weken rust gepakt. Dan ben ik een week rustig beginnen opbouwen met de kwarttriatlon van Weert als afsluitende 'accelerator'. Vervolgens ben ik een 10-tal dagen nog stevig gaan doortrainen met onder andere een fietstocht van 150km en 3 +20km lopen, waarvan 1 in de extreme hitte. Nu beginnen we aan de afbouw naar Klagenfurt, waar ik reken op de perfecte supercompensatie.

Tot het voorbije weekend ondervind ik toch wat snelheidsverlies tov de hartslag bij het fietsen en lopen. Mijn traditioneel lange-afstands-weekend 2 weken voor die wedstrijd bleek echter zeer gunstig qua resultaat en gevoel. Zou de vermoeidheid dan toch voldoende verdwenen zijn? Ik heb geen schrik van het zwemmen want dat gaat plots weer een pak beter dan 2 maand geleden. Het fietsen zit ook wel snor gezien de laatste trainingen. De grote vraag gaat zijn hoelang ik een goed loopniveau ga kunnen aanhouden. En de allergrootste factor daarvoor gaat de eventuele warmte in Oostenrijk zijn.

Ik maak me geen illusie dat ik vlotjes mijn best-tijd van 2014 ga verbreken, maar stiekem ben ik toch benieuwd hoe dicht ik kan geraken. Nog 12 dagen.

to be continued ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten